woda
Woda jest  nie tylko jednym z najważniejszych elementów budujących wszystkie organizmy, ale i  absolutnym warunkiem zdrowia i życia. Nic więc dziwnego, że odgrywa niepomiernie wielką rolę w diecie każdego człowieka. Warto więc dowiedzieć się o niej jak najwięcej. 
 
 
Woda w organizmie
 
Woda stanowi 74% masy ciała dziecka oraz ok. 65-70% masy ciała dorosłego człowieka. Warunkiem życia jest jej odpowiednia ilość w organizmie, bardziej zgubny jest tylko brak tlenu. Człowiek może przetrwać ok. 40 dni bez przyjmowania pokarmów stałych, jednak jeśli zabrakłoby mu wody,  okres ten skróciłby się do kilku dni.
 
Ilość wody w organizmie uzupełniany jest w dwojaki sposób – poprzez spożywane płyny i pokarmy zawierające wodę, a także w wyniku procesów przemiany materii przez utlenianie wodoru pochodzącego z jedzenia lub samych tkanek. Woda wchłaniana jest przede wszystkim z jelita cienkiego, w mniejszym stopniu z jelita grubego oraz nieznacznie z żołądka. Pełni bardzo ważną rolę, ponieważ umożliwia wymianę cieplną i transport rozpuszczonych substancji pomiędzy poszczególnymi tkankami w organizmie. Ponadto woda ma dużą zdolność pochłaniania ciepła przy nieznacznej zmianie własnej temperatury, dzięki czemu chroni przed nagłymi zmianami termicznymi.
 
Należy pamiętać o tym, że mimo wielkiego znaczenia wody, wydalamy ją z naszego organizmu w każdej minucie. Odbywa się to poprzez:
 
  • nerki, w postaci moczu,
  • gruczoły potowe,
  • skórkę, w wyniku parowania,
  • płuca, które wydychają zwilżone powietrze,
  • ślinę.
 
Wynika z tego, że łatwo tracimy cenną wodę. Ponoć w temperaturze nie wyższej niż 28°C organizm traci w ciągu doby około pół litra wody przez parowanie z powierzchni skóry i wydzielanej z potem. Oczywiście w okresie upałów wartości te zdecydowanie rosną.
 
 
Zalety
 
O zaletach wody i jej przewadze nad innymi napojami można pisać godzinami. W przeciwieństwie do soków i innych słodkich napojów skutecznie gasi pragnienie na dłużej, ponieważ nie zawiera cukru, który potęguje uczucie pragnienia.
 
Ponadto woda:
 
  • ma neutralny smak,
  • doskonale nawadnia organizm,
  • nie powoduje próchnicy,
  • nie powoduje uczucia sytości,
  • pozwala usuwać zbędne produkty przemiany materii,
  • nie zawiera potencjalnie niebezpiecznych substancji (jak teina w herbacie czy konserwanty w słodzonych sokach owocowych),
  • poprawia trawienie,
  • odaje energii,
  • przyspiesza metabolizm,
  • w przypadku rozlania nie plami.
 
 
Spożycie
 
Woda jest podstawą diety człowieka niezależnie od jego wieku. Stanowi najłatwiejszy i najbardziej naturalny sposób uzupełniania poziomu płynów w organizmie, dlatego ważne jest, aby pić co najmniej 2 litry płynów dziennie, a w okresie upałów jeszcze więcej. Celem jest nie tylko regularne gaszenie pragnienia, ale i zapewnienie równowagi wodno – elektrolitową w organizmie.
 
W przypadku dzieci zalecana ilość spożywanej wody jest mniejsza, a uzależnia się ją od wagi malca.
 
Szczegóły prezentuje poniższa tabelka:
 
Masa ciała (kg) Zalecana norma (l/dzień)
0-10 100ml na kg masy ciała
11-20 1 litr + 50 ml na każdy kg masy ciała powyżej 10 kg
<20 1,5 l + 10 ml na każdy kg masy ciała powyżej 20 kg
 
 
Okazuje się, że oprócz odpowiedniej ilości wody potrzebnej w ciągu doby, ważny jest również sposób picia. Należy pić powoli, w niewielkich ilościach. Uzupełnianie utraty płynów powinno następować stopniowo, z godziny na godzinę. W innym przypadku nadmiar wody zostanie szybko wydalony wraz z moczem, co nie przyniesie zamierzonych skutków.
 
 
Odwodnienie
 
Odwodnienie, czyli taki stan, w którym zawartość wody w organizmie jest niewystarczająca do jego prawidłowego funkcjonowania jest szczególnie niebezpieczne dla dzieci i osób starszych, które bardzo szybko ulegają odwodnieniu. Dlatego należy pilnować, aby maluchy wypijały w ciągu dnia odpowiednią ilość płynów.
 
Objawy odwodnienia mogą wydawać się behawioralne, podczas gdy tak naprawdę mają podłoże fizjologiczne. Nawet niewielki niedobór wody prowadzi do zaburzeń procesów metabolicznych i osłabienia mechanizmu usuwania niebezpiecznych toksyn. Najczęściej przyczyną odwodnienia jest biegunka, wymioty, przyjmowanie niedostatecznej ilości płynów podczas gorączki, uprawiania intensywnego sportu lub w upalne dni.
 
Objawy odwodnienia są różny, w zależności od stopnia ubytku wody w organizmie. Na początku odczuwa się uczucie pragnienia (to pierwsza oznaka odwodnienia), jednak w chwili, kiedy ubytek wody stanowi 2-4% masy ciała można zaobserwować:
 
  • suchość w ustach,
  • utrzymujący się ból głowy,
  • zawroty głowy,
  • nudności, czasami wymioty,
  • uczucie osłabienia,
  • omdlenie,
  • utratę siły, wycieńczenie,
  • zaburzenia widzenia,
  • utrudnioną mowę ,
  • przyspieszony oddech,
  • mocz o ciemnym zabarwieniu,
  • zmniejszoną ilość oddawanego moczu, aż do pojawienia się bezmoczu,
  • zaparcia,
  • skurcze i bóle mięśni,
  • podwyższenie temperatury ciała,
  • zmniejszenie pocenia,
  • ustanie wydzielania śliny, suchy język,
  • suche i popękane usta,
  • zapadnięte oczy.
 
 
Woda dla dziecka
 
Podobnie jak w przypadku innych artykułów spożywczych, tak samo woda musi spełniać pewne warunki, aby mogła być podana dziecku. Zaleca się, aby maluchy nie piły wody bogatej w związki mineralne, szczególnie w sód. Jego wysoka zawartość może bardzo obciążać niedojrzały metabolizm, słabo rozwinięty układ pokarmowy oraz nerki. Lepsza i zdrowsza dla małych dzieci jest woda niskozmineralizowana z małą ilością sodu.
 
Dzieci w wieku powyżej roku mogą już pić wodę średniozmineralizowaną niskosodową, a po drugim roku życia także średniosodową. Wiąże się to z dojrzałością ich układu pokarmowego i moczowego, a także większym zapotrzebowaniem na makro- i mikroelementy.
 
Woda, nawet ta mineralna, zamknięta w butelce ma swój termin ważności. Zdawać by się mogło, że z uwagi na swój prosty skład może ona „stać” dłuższy czas bez ryzyka zepsucia. Tymczasem od momentu otwarcia butelki mamy 24 godziny, aby spożyć nalaną do niej wodę. Przestrzeganie tego czasu jest szczególnie istotne jeśli jest to woda przeznaczona dla dzieci, ponieważ picie nieświeżej wody może skończyć się nawet nieprzyjemnym zatruciem.
 
 
 
Woda powinna być podstawowym napojem dzieci, gdyż jej spożywanie nie niesie ze sobą żadnych negatywnych skutków. Warto więc wyrobić w malcu poprawne nawyki żywieniowe (w tym częste picie wody), ponieważ wypłynie to nie tylko na jego aktualne samopoczucie, ale i bardziej długofalową jakość życia. Najprostszą drogą do osiągnięcia tego celu jest dawanie dziecku dobrego przykładu, dlatego każdy z domowników powinien rozpoczynać dzień z butelką wody w ręku. Pozytywne rezultaty przyjdą naprawdę szybko.